بررسی تطبیقی شخصیتهای نمایشنامه های اکبر رادی و علیرضا نادری بر اساس نظریه ی شبکه

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده هستی بشروتنی
  • استاد راهنما کامران سپهران
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

نظریه ی شبکه، یکی از شاخه های ریاضی محض است که از آن، مدت ها برای آنالیز مدارها استفاده می شده و از چند سال قبل، با به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، این دانش وارد عرصه های علوم اجتماعی نیز شده است«نظریه شبکه» امکان خوانش با فاصله اثر را فراهم می کند. البته همانطور که از عنوان این پژوهش نیز بر می آید تمرکز در اینجا بر روی شخصیت های نمایشی است. با کمک شبکه امکان بررسی جایگاه این شخصیت ها در آثار نمایشی وجود خواهد داشت و با مشخص شدن این جایگاه، راه بر روی تحلیل هایی که مختص به برونیات شخصیت نمی شود باز خواهد شد. اتفاقی که کمتر در نقد ادبی افتاده است زیرا همیشه توجه منتقد یا بر روی درونیات کاراکتر بوده و یا تنها به جایگاه شخصیت در ساختار پرداخته شده است.اکبر رادی، به دلیل تعداد زیاد نمایشنامه هایی که در طول چهل سال نوشته و نیز وجود شخصیت های زیادی که در آثار او وجود دارند، می تواند انتخاب مطمئنی برای تحلیل شده به وسیله ی شبکه باشد. برای این کار پنج نمایشنامه که دارای خصوصیات تقریباً مشترکی هستند انتخاب شده است. نمایشنامه هایی با شخصیت هایی مشترک. اما دلیل انتخاب علیرضا نادری، شباهتی است که در نگاه اول با اکبر رادی دارد، البته که تعداد آثار او به هیچ عنوان به پای «آقای نمایشنامه نویس» نمی رسد اما بارها در طول این سال ها با اکبر رادی مقایسه شده-است. برای این منظور نیز یک نمایشنامه از علیرضا نادری(31/6/77) که خصوصیات لازم برای تحلیل شدن به وسیله ی شبکه را دارد انتخاب شده است. نبود چنین پژوهش هایی در آثار ایرانی، که هم به درون شخصیت و هم به جایگاه ساختاری او در متن توجه کند، شاید باعث شود که چنین نظریه ای نتایج و نگاه تازه ای را پیش روی مخاطب آثار ایرانی قرار دهد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عقاید ژاک لاکان در نمایشنامه ی «از پشت شیشه ها» اثر اکبر رادی

ژاک لاکان روان­پزشک معروف فرانسوی است که در آثارش علاقه­ی خود را به فلسفه و ادبیات ابراز کرده است. او نفسِ انسانی را متشکل از سه نظمِ مهمِ روانی با نام­های خیالی، نمادین و واقع می­داند. وی معتقد است که ساختارِ ضمیر­ناخودآگاهِ انسان همانند ساختارِ زبان عمل می­کند. به عقیده­­ی لاکان، زبان ترکیبی از دال­ها و مدلول­ها است. یکی از نکات اساسی در نظریات لاکان حضور احساسات و عوامل منفی چون بیگانگی، پرخاشگری،...

متن کامل

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه‌های درام است که در ایران با نام رادی رقم می‌خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و...

متن کامل

بررسی جامعه ی آرمانی در نمایشنامه های اکبر رادی

ادبیات آرمان شهری، گونه ای از ادبیات است که جامعه ی آرمانی را طراحی و ترسیم می کند. آرمان شهر یا جامعه ی آرمانی، شهری برتر است که در آن ارزش ها حاکمیت دارند و سعادت بشر مطلوب همگان می باشد. آرمان شهر به معنای امروزیش از واژه ی اتوپیا، نام کتاب تامس مور، فیلسوف و نویسنده ی سده ی(15 و 16) میلادی انگلستان است. بعد از تامس مور اندیشمندان و فیلسوفان بسیاری به طرح جامعه ی آرمانی خود پرداختند، اما طرح...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه‌های درام است که در ایران با نام رادی رقم می‌خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و...

متن کامل

بررسی پدیدارشناسی «مکان» و «نامکان» در نمایشنامه پلکان و شب روی سنگفرش خیس اکبر رادی

رویکرد پدیدارشناسی به دلیل پذیرفتن انسجام، یکپارچگی و تقسیم ناپذیری تجربه انسان و همچنین پذیرفتن این حقیقت که معانی تعریف شده توسط خواسته های انسان در مرکز تجارب ما قرار دارند. و آن چه اهمیت پیدا می کند، پدیده مکان است. مکان، هویت مند، رابطه مند و دارای تاریخ است. بر این اساس،نامکان محدوده ای است تهی از هویت و تاریخ و تحقق آن درون فضاهایی همسان شکل می گیرد. این پژوهش،کیفی، توصیفی، تحلیلی؛ با اس...

متن کامل

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه های درام است که در ایران با نام رادی رقم می خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و یا حاشیه شهرها زندگی می کنند و واقعیت زندگی آنان را ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023